Bra att veta inför resan
Resevillkor
Anmälan
- Avtalet blir bindande när arrangören bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Vid beställning/bokning ange namn på resenärerna, adress, mobilnummer och mejladress.
- Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
- Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokning. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år.
- Om bokningsbekräftelse skickas ut är resenären skyldig att kontrollera att alla uppgifter stämmer. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast.
- Huvudresenären ska meddela arrangören ev ändringar av kontaktuppgifter som adress, e- postadress, mobilnummer av betydelse för arrangörens möjligheter att ta kontakt
- För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
Pris och betalning
- Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår.
- Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet. Påminnelseavgift om 60 kr tillkommer vid försenad betalning.
- Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
Resenärens rätt till ändring
- Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären.
Resenärens rätt att överlåta avtalet
- Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. För det krävs att Arrangören godtar byte av resenär annars gäller inte överlåtelsen. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
Avbeställningskostnad
- Anmälan är bindande. Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären.
- Vid avbeställning tidigare än 30 dagar ska resenären betala lägst 500 kr.
2-3 dagars resa: 500 kr.
4-15 dagars resa: 1000 kr.
Dagstur med teater: 500 kr.
Teaterresa 2-dagars: 1000 kr.
Avgift för bokade teaterbiljetter/evenemangs biljetter återbetalas ej.
Vissa resor kan ha andra avbokningsvillkor än ovan, i så fall framgår det på bekräftelsen. - Avbeställningskostnad:
30 – 21 dagar före avresa 25 % av resans pris
20 – 9 dagar före avresa 50 % av resans pris
Inom 8 dagar före avresa 100 % av resans pris
Reseförsäkring och avbeställningsskydd
- Kontrollera noga vad som ingår i din hemförsäkring och reseförsäkring i god tid innan resan. Via hemförsäkring eller betalkort (t.ex. Visa/MasterCard) har de flesta avbeställnings-skydd. Vid avbokning p.g.a. akut sjukdom eller dödsfall, skall det styrkas med läkarintyg utfärdat innan avresa. OBS! Sker avbeställning måste vi ta ut en expeditionsavgift på 300 kr/person. OBS! Vid evenemangsresor som t.ex. teater och konserter återbetalas ej kostnaden för biljetten.
- Blombergs Buss tillhandahåller inga avbeställningsskydd eller försäkringar.
- Vid resa utomlands är det bra att medta ditt EU-kort om du skulle behöva uppsöka sjukvård, detta EU-kort kan beställas via Försäkringskassan.
Ändring av pris
- Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
- Resans pris får höjas. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
Resenärens ansvar under resan
- Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
- Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
- Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
Resegaranti
Blombergs Buss har hos Kammarkollegiet ställt den garanti rese lagen fastställt. Det innebär att våra resenärer har det skydd och de rättigheter bestämmelserna kräver.
Betalningsinformation
Betalning för resan görs till Blombergs buss, Bankgiro 774–0947 eller via Swish nr 1233127453. Tänk på att vid betalning alltid ange följande i meddelande rutan ” datum för utresa + namn på de personer bokningen gäller för”. t.ex.: 21/11 + Olle & Gun-Britt Petterson.
Legitimation och pass
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Däremot bör du ha med dig en giltig legitimation som tex körkort som styrker din identitet. För resor utanför Norden krävs fortfarande pass.
Hotell och måltider
På alla våra resor använder vi oss av mellanklasshotell eller hotell med bättre standard. Vid halvpension ingår både frukost och middag i resans pris. På vissa resor ingår endast hotellfrukost, inga övriga måltider. Om du är i behov av specialkost vänligen meddela detta i samband med bokning. På i princip alla våra resor finns det resenärer som reser på egen hand. En gruppresa är ett utmärkt sätt att träffa nya vänner och bekanta. Alla utflykter och de flesta måltider görs som grupp. Tyvärr tar alla hotell ut en extra avgift för boende i ett eget rum så kallat enkelrumstillägg, meddela vid bokning om enkelrum önskas.
Resa med funktionshinder
Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad resa som möjligt. För att kunna uppnå detta är det viktigt att du informerar oss vid bokningstillfället vilka specifika krav som ditt funktionshinder ställer på en väl fungerande resa. Det kan vara att du behöver ha din rullstol eller din rollator med på resan. Vissa hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. På en gruppresa reser du tillsammans med andra resedeltagare och följer ett på förhand fastställt program.
Inställande av resa
Vi försöker i den mån vi kan att alla resor ska bli av. Om antalet resenärer inte blir tillräckligt kan resan bli inställd detta meddelas senast 14 dagar före avresa. Om detta skulle ske meddelas detta per mejl eller telefon. Se till att lämna korrekta kontaktuppgifter till oss så att vi kan komma i kontakt med er.
Reklamationer
Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Men om så är fallet ska du omgående under resan anmäla fel och brister till vår personal på resan, så att vi har möjlighet att avhjälpa felet. Anmärkningar eller reklamationer som ej kunnat åtgärdas under resan bör snarast, dock inom sju dagar efter hemkomsten, framställas skriftligen till oss.
Kvarglömda värdesaker och tillhörigheter
Kontrollera noggrant att du fått med dig alla dina tillhörigheter och värdesaker innan du lämnar bussen eller hotellrummet. Lämna aldrig era värdesaker kvar i bussen om ni själva stiger av. Vi på Blombergs buss tar inget ansvar för kvarglömda föremål och värdesaker i bussen, men vi hjälper givetvis till att försöka hitta dessa och återlämna till er. Ta kontakt per mejl eller telefon så snart som möjligt efter hemkomst. Kvarglömda tillhörigheter och värdesaker sparas i två veckor. Mindre föremål kan skickas per post. Kunden får stå för portoavgift och det tillkommer en expeditionsavgift på 50 kr. Det går även bra att hämta föremålet på plats enligt överenskommelse.
Kvalitetspolicy och miljöpolicy 2025-01-01
- Policyn avser alla arbetsuppgifter från första kundkontakt tills att tjänsten är utförd och fakturerad till kund.
- Vår målsättning är att uppfylla och överträffa kundernas förväntningar och ständigt förbättra oss.
- Vi ska utföra alla våra uppdrag på ett säkert och kundanpassat sätt
- Vi ska alltid ha ett trevligt bemötande mot våra kunder
- Vi ska följa alla lagar och regler
- Att åka buss med oss ska vara mer än en transport, vi vill leverera ett mervärde som man inte får hos andra bolag
- Vi skall alltid vara i god tid och om försening uppstår ska vi, så snart som möjligt, meddela kunden detta
Vårt kvalitetsarbete skall på ett naturligt sätt engagera alla medarbetare och underleverantörer. Verksamhetssystemet ska vara ett dagligt verktyg för att styra och leda företaget på rätt sätt i förbättringsarbetet. Vi skall ständigt utvecklas i våra arbetssätt för att lösa uppgifterna på det mest effektiva och rationella sättet. Kunders och myndigheters dokumenterade krav, lagar och författningskrav skall vara i fokus för det dagliga kvalitetsarbetet. Alla medarbetare skall bära sitt ansvar för sin del av kvalitetsarbetet. Alla medarbetare skall ha en täckande och tillräcklig utbildning för sina arbetsuppgifter. Alla rutinbeskrivningar för det praktiska arbetet i och för det administrativa arbetet skall vara dokumenterat på lättförståeligt och beskrivande sätt.